Varautumispäivä muistuttaa, että kotivara alkaa puhtaasta juomavedestä

05.02.2025 08:08

Varautumispäivä muistuttaa, että kotivara alkaa puhtaasta juomavedestä - Lahti Aqua

Valtakunnallista Varautumispäivää vietetään perjantaina 7.2.2025. Varautumispäivän teemana on tänä vuonna Kotivara alkaa vedestä. Vesi onkin ensimmäisiä asioita, joita ihminen kaipaa häiriötilanteessa. Kuitenkin varautumistarvikkeista tärkein eli juomavesi puuttuu kahdelta kolmasosalta suomalaisista, selviää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön kyselystä, jolla kartoitettiin kansalaisten varautumista häiriötilanteisiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Linkki uutiseen alla.

Lahti Aqua on varautunut hyvin vesihuollon häiriötilanteiden varalta

Lahti Aqua on varautunut vesihuollon häiriötilanteisiin, jotta toimintavarma ja laadukas vesihuolto on turvattu asiakkaille mahdollisimman häiriöttömästi silloinkin, kun vedentulo on estynyt. Kuitenkin jokaisen vedenkäyttäjän vastuulla on varautua mahdollisiin häiriötilanteisiin ennakkoon, jolloin elämä häiriötilanteen yllättäessä sujuu helpommin. Siksi kotona kannattaa olla vettä valmiina. Kaupan pullovesi tai vesikanisteri säilyy pimeässä ja viileässä avaamattomana noin pari vuotta.

Lue alta vinkkimme varautumiseen.

  • Kotivara alkaa vedestä! Varaa puhdasta juomavettä muutaman päivän tarpeeseen, siis noin pari litraa vettä henkilöä kohden vuorokaudessa.
  • Juomaveden lisäksi huolehdi, että omistat puhtaan kannellisen ämpärin tai kanisterin veden säilytystä varten. Ämpärillä tai kanisterilla voit hakea tilapäisestä vedenjakelupisteestä vettä, jos kyseessä on pidempi vedenjakelun häiriö.
  • Ämpärin tai kanisterin tulee olla puhdas, koska sitä ei voi pestä enää siinä vaiheessa, kun vettä ei tule hanasta.
  • Varavedenjakelu järjestetään yleensä yli vuorokauden mittaisissa vedenjakelun häiriöissä. Pisteeltä voi hakea vettä vain omaan astiaan.

Viestintä häiriötilanteissa

Pyrimme viestimään ennakkoon vedenjakelun häiriöistä nettisivuillamme. Lisäksi lähetämme tekstiviestit vedenjakelun häiriöistä yli 16 vuotiaille, jotka asuvat kyseessä olevalla häiriöalueella ja joiden puhelinnumero on rekisteröity kyseiseen osoitteeseen.

Huomioithan, että tekstiviestit on tilattava erikseen mikäli

  • puhelinliittymäsi on rekisteröity muuhun osoitteeseen kuin asuinpaikkaasi, esimerkiksi työpuhelin,
  • sinulla on prepaid-liittymä tai salainen puhelinnumero tai
  • olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta osoitettasi numerotiedustelupalveluiden käyttöön.

Tekstiviestipalveluumme voi käydä itse rekisteröitymässä täällä.

Älä käytä vettä sähkökatkon aikana

Vesihuoltopalvelut ovat riippuvaisia sähkön saannista. Sähkökatkotilanteessa on siksi tärkeää minimoida vedenkäyttö, vaikka hanasta vettä tuleekin. Näin estetään laajoja viemäreiden ylivuotoja sekä viemäritulvia kiinteistöillä, jos jätevedenpumppaus ei toimi sähkökatkon aikana.

Lyhyiden (2 tunnin) sähkökatkojen ajan vesisäiliöt turvaavat veden toimituksen, sillä vesi tulee useimmille asiakkaille painovoimaisesti vesitornista. Kuitenkin pidemmissä sähkökatkoissa vedentulo estyy, jolloin kotivaran merkitys korostuu. Jokainen vedenkäyttäjä voi siis toimia vastuullisesti ennakkoon ja huolehtia, että kotoa löytyy puhdasta juomavettä noin pari litraa henkilöä kohden vuorokaudessa. Lisäksi on tärkeää huolehtia, ettei käytä vettä sähkökatkon aikana.

Katso videolta, miksi vettä ei saa käyttää sähkökatkojen aikana

Tutustu valtakunnallisiin varautumisohjeisiin

Varautumisohjeet jokaiselle kansalaiselle on luettavissa 72 tuntia -sivuilta. Sivuilla pääsee mm. testaamaan selviytyisikö itse 72 tuntia eri häiriötilanteissa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK järjestää Varautumispäivän yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen ja Suomen Vesilaitosyhdistyksen kanssa.

 

Uutinen: Tärkein varautumistarvike puuttuu kovin monelta suomalaiselta – SPEK

Lisätiedot:
Paula Nikula, viestintäpäällikkö, Lahti Aqua Oy, p. 03 851 5940